Träning *2

 
I onsdags var vi på öppenträning för AC igen, linjer på vatten och land, närsök och markeringar på land och vatten, vi jobbade i två grupper, vi började med linjer och markeringar på land, ena linjen blev väldigt bra, men den andra var ingen höjdare, men ibland är det bra att testa. Markeringsjobbet gjorde Sky med bravur, en dubbel som gick uppåt, en landade högre på en bergsknalle och den andra lite längre ner. Efter det jobbade vi med närsök, där såg jag inte heller några större problem, mer än att han knäck i lurararna och sket i stoppsignalen, gör om gör rätt!
 
Ner till vattnet, vi byggde linjer, och fick en markering. Nu när jag börjat bygga, har vi fått problem att ta det sista steget upp på land, så var det även idag, visst har gjort linjer på vatten förr, men jag har gått med Sky och lagt ut en på andra sidan, och då är det inga problem, tror oxå att jag har fastnat på samma ställe och linje för länge. Han jobbar ändå bra, men kan fastna där han hämtat den sista på vattnet och kajka runt där hur länge som helst, han kan ta mitt ut, men inte tillräckligt långt för att gå sista biten, det gäller att träna vidare. 
Det blev en hel del passivitet som jag tycker var stundtals urusel, men många hundar, många skott då blir det jobbigare, men vi avslutade lite lugnare och det är jag glad över, det är bara att jobba vidare. En utmanade, fin träning i stundvis åska, blixtrar och regn! 
 
 
Igår firade vi in semester med ett träningspass med Gunilla och hennes tjejer. Tillbaka till onsdagens träningsmarker, för jag ville jobba vidare med linjerna på vattnet, för att slå håll på knuten som  gör att han inte går upp på land. Och idag lyckades vi, blev ett jätte bra träningspass, där vi byggde på linjen och sen blev det lite paus och de fick gå en gång utan att vi byggde, super bra, mycket passivitet blev det oxå som vi hade tre hundar, och jag tycker att han skötte sig riktigt bra, det finns mer att önska, men vi jobbar på. Blev en dubbelmarkering oxå, där vi tränade på att följa med, stort fokus ut, så svårt att känna vart jag tar vägen, men det blir bättre och bättre. 
 
Fortfarande för långt fram i skicket.... 
 
de där ögonen !!
 
 
Vi gör oss redo...full fokus
 
Jag gillar verkligen att han är en glad skit, antagligen för glad!
 
Onsdagens träning innehöll ett stort sök i tuff terräng  med pors och lite våtmark för gruppen efter oss, det lämnades några dummiesar kvar. och visst blir man sugen att se hur ens egen hund jobbar, när man står på sidan. Så igår ville jag testa, jag provade precis i början och Sky gav sig villigt ut i söket och jobbade fint, jag valde att lägga ut en själv om han inte skulle hitta någon, då man inte vet vart de ligger och man vet aldrig om de finns kvar, då det hade gått några dagar, han hittade den och då ville jag inte fortsätta. Gunilla och jag bestämde att vi skulle göra det som ett eftersök efter träningen, vi skulle gå tillsammans med hundarna och de skulle får söka av området tillsammans. Sagt och gjort, släppte vi dom på sökkommando, först tror jag Sky trodde att det var något hellt annat så jag tog in honom igen och skickade iväg, nu började han jobba och följde inte med de andra hela tiden utan tog egna vägar, kul att se att de kan jobba med andra, Älva hittade den första och Gunilla den andra, men som de jobbat fint, så såg vi till att de fick utdelning. Lite annorlunda träning, men ack så nyttigt, fotgående tillbaka och sitt i grupp, avslutade träningspasset! Tack för ett mycket givande pass på alla sätt och bilderna på mig och Sky :)
 
Värsta eftersöksgänget!