Påskkurs för våran bästa farmor

 
och vilken tur att hon kom till Norrköping. I två dagar har vi hållt till uppe i Sörsjöns trakten, två grupper har kört halvdagar. Sky och jag gick i den på förmiddagen. Vi började  med att gå ut på fasanjakt, drev, skyttar, och en och annan fasan som föll. De flesta föll framför, men några flög över. Som enbart skyttarna såg vart de tog vägen, vi var även tvugna att göra ett eftersök i skogen som var precis i i kanten. Många skott och Sky drog igång, men med lite hjälp så kom han ner i varv. Vi stog två och två, så drevet gick tre gånger. Mellan varje fick paren jobba, framåt eller bakåt, vi jobbade bara bakåt, en blind dirigering, som jag tyckte vi fixade bra, jag var lite lam i skicket så jag fick ta tillbaka honom och skicka om, då drog han iväg, gick lite för lång, kalla tillbaka och så söksignal, han snöade fast lite i letandet på ett litet område, men han letade och letade, så kom vinden och han fick den, jag är nöjd, första gången så lång.. Jag tror han förstår mitt tecken och kan springa lång när jag trycker på lite.Sen drog vi ner på eftersöket, inga problem där, jätte fint! Sista övningen för dagen var en sortera övning, vi la en memories och sen, kastades det och purrades det i ett område med enar, de dummiesarna fick inte ligga kvar, sen kom det en markering, även här jobbade vi två och två. Sky fick hämta en markering, jag strulade lite med skick och och tog tillbaka honom för jag trodde han skulle gå fel, men till sist gick det ialla fall. I nästa omgång skulle han hämta memorisen. Här har jag funderat länge på att jag ibland måste ta ett par steg för att han ska släppa det som hänt, tex som då, området med enar, när jag väl tagit stegen så gick det kanon, är det inövat så så han tror att det ska vara så, ska börja träna in ett ord som betyder att den inte ska hämtas.
På eftermiddagen blev vi funkisar till gruppen och så lyssnade vi och lärde oss mer.
 
 
Igår fick vi lite basträning på sådant som inte funkat, och även lite fokusträning, lite vänster-höger träningstips som vi även fick prova på, en lugnare dag med störningen, men nog så mycket att komma ihåg och prova på. Är riktigt nöjd med förmiddagen, en lugnare grabb och mycket som funkade bra. Men jag tror att jag måste börja varva bakåt ut med både vänster och höger.Vi fick även prova på snett bakåt ut. Så nu finns det ännu mer att träna på. Måste nog sluta jobba...
 
På eftermiddagen krde den andra gruppen, riktigt roliga övningar som jag också vill göra någon gång, så nu är det bestämt att det ska vi göra! 
 
Jag har haft en underbar helg, så himla roligt att få gå kurs med många av träningskompisarna, jag har lärt mig så mycket om dom. Mycket som jag kommer ta med mig. Och framförallt har träningen handlat om oss, hur vi är, inte så mycket om våra hundar. För konstigt nog är det ju vi som ställer till det mesta, vi som kan tänka, det kanske är det som är kruxet vi tänker för mycket.
 
 
Tack Lisa och tjejer för en mycket fin helg, högt till tak, glada skratt, goda råd, många aha...och helgen ledord var LUGN och  BEVAKNING ...Och jag ska ta bort INTE ur mitt ordförråd! Den här helgen har gett mig så mycket bra energi.