Jag, Annelie

 

har just  nu mycket tankar om Golden retrieverklubben, och då menar jag ”vår” sektion här i Östergötland/Södermanland. Jag sitter i styrelsen sen ett par år tillbaka, vi försöker att ha olika arrangemang, aktiviteter och kurser för medlemmarna.

Många gånger får det ställas in och ibland är det väldigt få som ansluter, men vi kör på i alla fall för de intresserade. Detta fenomen har återkommit år efter år. Att vi inte får tillräckligt med medlemmar på våra aktiviteter. I år är vi även en väldigt liten styrelse som antagligen inte kommer att kunna dra runt på de olika aktiviteterna, p g a av att vi inte räcker till och att vi inte kommer att orka, för även vi har jobb, familj och egna hundar som behöver aktiveras. Jag gillar faktiskt att sitta med i styrelsen, men ibland då är det tungt, när man försöker att vända och vrida på saker för att göra det bästa, sen märker man att det inte var bra nog, för var är det aktiva. Vad vill folk ha? Hur ska vi nå ut till medlemmarna? Är det så att våra uppfödare i sektionen har tillräckligt med aktiviteter för sina valp köpare och  då behövs vi inte för dom? Eller väljer man andra föreningar? Eller kan det vara så illa att man inte hittar till vår sektion, ja då är det verkligen ila!

Jag personligen försöker att göra lite reklam, så fort jag träffar på en Goldenägare, man behöver inte vara proffs för att komma och delta. Men är det så att man inte vill träffas i ”klump” utan man är nöjd med det man har. Jag tänker på när jag köpte min första Golden, i ofs hade jag redan kontakt med folk som ägde Golden och hade varit ute och sett på både jakten, lydnaden, viltspår och utställningar. Och jag hade koll att det fanns en rasklubb här som anordnade olika aktiviteter. Jag hade också turen att ha uppfödare som var aktiva och att deras valp köpare var aktiva, jag hängde på så mycket jag kunde och försökte att lära mig. Och hur det än är, så har vi en ras som är avlad från början att arbeta och någon slags aktivitet tycker jag att vi är skyldiga att ge den. Detta är min personliga tanke, så varför är man inte mer nyfiken på sin ras, eller har man redan fått nog med kunskap. Och om man fått det, varför  är man inte med och delar med sig. Om jag inte minns fel, så är vi ca 400 medlemmar här i vår sektion, så vart är ni? Just nu så behöver vi hjälp, vill vi fortsätta med vår sektion, vill vi ha våra arrangemang? Eller är det så illa att det inte behövs, jag tycker att det är sorligt att det bara finns en handfull människor som kommer när vi är 400 medlemmar. Det är vad jag tycker!

Jag hoppas att vi möts ute under året med våra underbara Gyllenpälsar, tipsar också om vårt medlemsmöte den 4 :de april som jag hoppas att ni kommer på !

#1 - - Birgitta Fors:

Det här borde vi sprida på FB Anneli :)
Jag är helt ny i detta och tror att många fler än jag vill ha kontakt med likasinnade.
Tycker att vi skriver ut det i så många forum som möjligt för att nå så många som möjligt.
Ha en härlig helg kram/Birgitta