Jag blev lite sugen


att skriva lite om träningen igår, som blev riktigt bra. Både ris och ros och så en del funderingar. Känd plats för mig och Sky då det är på mark där husse har verkstad, men jag har aldrig kommit iväg och tränat där. Men igår blev det av. Stor gammal kohage som var öppen, med buskar, stenpartier och en liten skog i ena kanten. Och så en pytte liten damm som var isfri.
 
Vi bestämde oss snabbt för att göra två linjer, den ena lite kortare och den andra som gick längre ut bort mot skogen. Dammen tänkte vi också använda, för att hundarna skulle få springa över den för att hämta en markering. För att få springa av sig vattnet, så blev det bollar ut i hagen med bollkastaren, som blev typ memoris.
 
Linjerna blev riktigt raka och fina, fast det var riktigt ojämnt underlag, typ tuvor. Vi valde att ta den korta först för att sedan få gå förbi den första när man skulle få gå på den andra. Har blev Sky lite fokuserad på den första, och där hade det även gått en störningsmarkering till en av hundarna, men jag kunde fokusera och det blev bra. Bra träning för koncentrationen. Jag valde även att ha en störning på den andra.
 
Ner mot dammen, och ut med bollarna, jag valde att kasta till de andra först, man måste träna på det svåra också.
 
Markeringen över dammen, där ville Sky ta samma väg som vi gått, men det fick han inte inga problem att skicka honom över, bra att komma ihåg att vara mer tydlig när det finns fler vägar. Om jag visste att han hade svårt för vatten hade jag blivit orolig.
 
En boll kvar till Sky, och var den var hade jag inte en aning om, funderat en del på om eller vad man ska skicka på för kommando, jag skickade på markering, men det känns inte hundra då han mer eller mindre lägger sig på ett mindre sök. Något som jag också har märkt är att han liksom kan komma in och ta ett var vid mig för att få ny mark, ingen ögonkontakt eller frågade, utan helt fokuserad på jobbet. Kul när man upptäcker saker som man får klura lite på!
En riktigt fin träning! Hit kommer vi fler gånger. Tack tjejer!