Fantastiska Virå Open

 
Idag drog jag och Sky iväg till Virå, för att medverka på deras event. Det var lite nytt i år, men en del var samma som förra året, första stationen var som förra året, men kortare avstånd. En rapphöna som föll i en box, vi vände om och skytten sköt lerduvor som jag skulle räkna, sen gick en skott apport som Sky skulle hämta, innan rapphönan hämtades i lådan, och den skulle hämtas underboxen. När skottapporten gick hade Sky fortfarnade fokus på skytten som stog där apporten avfyrades ifrån, men han hörselmarkerade, och han jobbade så fint upp och apporten kom in, inga problem att hämta hönan i lådan heller. Men det där med att räkna skjutna lerduvor får matte dubbelminus på.
Andra stationen var en dubbel, bakom ett nät, och de skulle över ett hinder, den rutan gick åt fanders, jag har ju en hund som inte hoppar, att krypa under ett hinder där det är knappt med utrymme, går bra, men hoppa och ett nät !! Några poäng fick vi med oss, så träna hopp kanske inte kan skada eller??
 
På tredje var det vatten, en markering på blankvatten, och en gick när hunden simmade in, som man sedan skulle skicka på dirigering, men jag valde två enkla. Vi stog på en spång som gick över vattnet. Lite mindre poäng då man tar det enklare, antagligen skulle han kanske ha klarat av dirigeringen, men han kanske kunde ta den och byta? Där fick vi också träna på att lyfta upp på spången för att fortsätta ! 
 
Fjärde, var det eftersök, kan inte säga att han gjorde ett strålande sök, men godkänt, lite bättre jobb, kan han allt den gode Sky!
 
På femte var det en markering i uppförbacke, där fick man välja avstånd, jag tog upp i himlen, han är en bra markör, och även idag var han det!
 
Sjätte var det kaninen som springer in i ett stenrös, och i år var han så bra där, spårade fint och så närsökssignal och kaninen var inne, men dirigeringen efter glömmer vi!
 
Sista stationen var en riktig utmaningen, vi gick ut i en liten "bur" och sen ut på en planka, en and landar i vattnet, jag skickar Sky, han simmar, anden simmar iväg, in i en gömma, där kunde man välja om man ville ha den uppe på, men jag var nyfiken om han skulle hitta den i gömman. När de kommit hem med den dummien skulle de få en markering bakom en båt, om de hann, för allt går på tid!
Här letade han jätte fint, men tiden rann iväg, anden i gömman kom hem, men vi hann inte med markeringen, men vad gör det!
 
Sky och jag på väg in i buren!
 
Anden har gömt sig..
 
Hmmm var det inte bakom
 
Jag känner den...
 
Hallå......hur funkar detta??
 
Nähä, ingen hjälp bästa att fixa själv
 
Kanske man ska ta vattenvägen?
 
Ja, här är det nog!
 
Ja det går att simmma in.....
 
 
Absolut rätt väg!
 
 
Den där Sky kan man lita på!
 
Och så hem...
 
När jag ser bilderna som Thina var snäll att knäppa och ge ett minne från dagen, så ser han så lugn ut, så härligt att se, att den där ska jag hitta, fast jag inte fattar vart den tog vägen, och jag känner den, en ny erfarenhet, för pallenvanten!
 
Idag fick även Sky prova scurry för första gången, och den klarade han fin, fint, men att alla tjoaade fattade han inte, så publiken var väldigt lockande!
 
 
Vi har haft en fantastiskt dag, och härligt sällskap! det är varit så roligt att testa lite annorlunda prövningar, jag är satans nöjd med Sky. efter tre dagar i koppel så skötte han sig med bravur, vi kommer att komma igen nästa år, att göra allt lite mer jaktligt är toppen, och att satsa lite på vissa stationer och strunta i poängen kan göra en glatt överraskad. Vi har haft en toppen dag, jag och min bästa vän!! 
 
Tyvärr så är bloggen lite knasig så den här bilden kan jag inte ta bort!