Alla vill vi ha en

 
en fokuserad, arbetsvillig,att den har  sammarbetslust och är i rätt sinnesstämmning, och att den har fart och stil.  Går det fel på vägen eller  att  en del hundar inte har allt detta av sig själv. Ja då får man försöka råda bot. Jag ser det mesta i min hund. Men när det blir för mycket störning så försvinner vissa delar. Just nu jobbar vi med detta. jag jobbar väldigt mycket med mig själv, att göra om en del delar på mig för att vi ska passa bättre ihop, allt detta sker i elfte timmen. Ja kanske en del tycker, varför ska du göra om dig? Är det inte hunden som ska vara som du vill? Jo, såklart. Men för att han ska bli sådan, så måste jag kunna ge honom rätt sinnesstämning och rätt verktyg. Jag är glad över att det finns folk i min omgivning som påpekar detta. Ja inte alltid roligt, och självkänslan får sig en törn. Jag är rätt medveten om att Sky blir en rätt annorlunda hund när vi kommer ut, så om jag inte använder rätt verktyg kommer det aldrig bli bra. Om jag vill ha det som  det är nu, kan jag bara ruska av mig och säga att så här är jag, så då blir min hund sådan. Men jag vill inte, så då får man göra om och göra rätt, Sent ska syndaren vakna, men inte för sent. Jag är glad över att jag har en hund som är klok som en bok, som lär sig satans fort. Och som är rätt perfekt faktiskt. 
 
 
Att man emellan åt känner sig rätt värdelös som hundtränare är något man får ta. Och allt är inte lätt plätt, man stöter på patrull på vägen. Vi kommer att käämpa ihop, och om en stund, så är vi i land. Antagligen kommer vi att köra i diket några gånger på vägen, men vad gör det, vi gör något tillsammans och vi gör det för att det ska bli bättre. Vi gillar det vi gör, nu tränar vi tillsammans och försöker att nå det där som man måste ha!
 
Ja, den här grabben han blev något helt annat än vad jag kunde tänka mig, men jag är glad att han kom till mig, vi ska ha många fina, roliga stunder tillsammans, där vi kommer att samla på lärdom, erfarenhet, kärlek, glädje och respekt!