Lilla retriever mästerskapet

 
Inte ens en nolla kan göra mig mindre stolt och nöjd efter dagens start på lilla retriver. Ja vi kom till start, i dummieklass, jag hade anmält i viltklassen men ändrade i slutet av veckan, då jag vill jobba mer långsiktigt med viltet, dels har han ju inte de bästa greppen och han går igång rätt bra på vilt.
Vi åkte dit i god tid, Thina var snäll och gav mig lift då min bil har havererat! En liten lättare uppvärming på vägen. Änmälde oss, och lyssnade på samligen, sen kollade jag på hund nummer ett, innan jag tog ut Sky, vi hade nummer sex i våran ruta. Vi satt i hundstoppet, jag hade planerat att sitta där och lyssna och sedan gå iväg när hunden före skulle gå in, vi tog en mindre promenad, värmde upp och han blev lugnare,innan vi gjorde oss färdiga. Rutan låg där vi har våran båt, ja, där springer han i fullt ös i vardagen när vi förbereder för träning, eller ror över båten. Så lite fjärilar i magen fick jag om fotgåendet ner, och så var jag orolig för passiviteten, där har vi ju stora brister, men han kan vara lugn efter ett arbete. Fotgåendet ner till landmarkeringarna var bra, han markerade bra, kom in bra. sen blev det överslag, eller om det var viltet som lockade, drog en repa, men kom tillbaka när jag visslade. Fotgående till söket, skott på söket och vidare transport, instuktioner av domaren. Han jobbade helt okej på söket, drog ner till vattnet, jag ropade in honom, och på vägen in till mig så, fick han vittring på dummien i strandkanten, så jag släppte honom. Nu börjar jag jobba hund, en arg tant hoppade upp på axeln ;)! Han jobbade vidare tills han hade en kvar, och då frågade domaren om jag kunde skicka honom dit, jag missuppfattade stället på några meter, då frågade domaren om jag hade stoppsignal? japp, hemma, jag kan försöka, så när han var i området så blåste jag, stopp, och han satt, söksignal, men han drev i väg, stopp igen och där satt den, alla sex in. Vatten markeringen markerade han bra, lite fibbel i vatten kanten, men vi löser det tillsammans. Nu är jag så nöjd och stolt, över mig och Sky, men vi har en del kvar. Domaren skriver, funkisarna börjar förbereda för nästa hund som ska köra vilt, vi är sista dummiehund. Söket läggs ut, Sky har full koll, går igång, båtkillen kommer, Sky har full koll, där tappar jag lite och blir orolig, men när vi sitter vid passiviteten sätter jag honom mot sjön, och han blir lugn, då kommer kastaren två meter ifrån med kråkor, och friden var slut. Ja den passivten lägger vi längs ner i byrålådan och tränar vidare, det är ju där vi har vår största svårighet, och som vi tränar på så ofta vi kan. Ja det är ju igen som hoppar ner och slår Sky i huvudet och säger att nu är det allvar, sköt dig, nä det är ju ungefär som på träning. Jag var lugn, Sky var i topp, men vi tog oss igenom, så jäkla glad att vi startade, visst finns det brister, men förhoppningsvis är vi färdiga till nästa höst, som planen är. Vi fick ett himla bra pass, där jag kände att vi absolut inte förstörde något, Inget trams vid avlämningar, visst ryker det i baken vid skotten, men han stannar, tills jag säger till.  En riktigt fin dag på alla sätt och viss, jag firar med lite rött, Sky orkar inte ens tigga jordnötsbågar, han sover gott.  Min finaste Pallevante, han är så himla fin och han älskar att hämta tygpåsar, kanske lite för mycket, men vi ska orka i många år! Tack Thina för skjuts och sällskap!
Tack Marie för minnes bilderna från vår första start :)
 
Och här kommer några fler bilder från dagens Lilla Retriever :) Tack Flatteklubben för ett mycket trevligt och bra Lilla !
 
 
 
 
Och till sist men inte minst STORT GRATTIS Tjejer...
 
 
 
#1 - - Anonym:

Jag tycker att ni är så duktiga som tragglar,tränar och startar! Och övning ger färdighet☺

#2 - - Annelie:

Tack, men jag verkligen älskar det här och har turen att ha en hund som oxå gör det :)

#3 - - Johanna:

Det där låter väl jättebra! :D Herre gud, smågrejer bara ju som funkade lite sämre. Grattis! Bra att ni kom till start! Kram