WT-kurs

 
Idag har jag och Sky varit på kurs, labradorklubben i östergötland hade bjudit in Peter Flinck. Vi samåkte med Ancki och Aya till Klubbarp, även Thina och Ewa var med på tåget!
Jag tycker att det var ett bra upplägg, passade oss perfekt! Först ett teorripass och fika inomhus, då fick Sky vänta i bilen. Vi var ett stort gäng, ialla fall närmare 25 pers, nu hade inte alla hundar med sig och jag vet inte riktigt hur många. Sen blev det praktiska övningar. Peter gjorde upp rutor, tre hundar skulle köra i varje ruta, och det blev så att en labbe, en flat och en golden fick vara "testhundar" i varje ruta. Efter varje hund blev det mycket prat och frågor, vad vi tyckte och vad Peter tyckte.Vi hann med en ruta och en hund på ruta två innan lunch. Första rutan var en enkelmarkering och andra rutan var en markering i en rishöd i skogen, när hunden gick hem igen skulle en dummies läggas ut till ett linjetag. Tredje
 
 
rutan var två enkelmarkeringar också den i skogen och fjärde rutan var på fält, markeringar på linje!
När vi kom tillbaka efter lunch, var det dags för ruta två igen. Och det var en goldens tur, jag hade inte tänkt att Sky skulle få vara testhund, då vi inte jobbat med så många hundar, och vi inte riktigt har börjat med det ännu. Och det tar ju på krafterna att vara passiv. Och jag förklarade för Peter när vi blev tillfrågade att vi inte riktigt var där ännu! Peter tyckte ändå att det kunde vara värt att göra det, intressant att se och jag tyckte väl att det inte skulle förstöra något, och vad kunde hända? I värsta fall skulle ha ta ett frivarv och bjuda upp någon till lek. Vi ställde upp för ett mindre fotgående, till markringen, markeringar sysslar vi ju inte överdrivet me, men jag vet att han kan och han har bra stadga när jag säger till. Men vad jag inte hade räcknat med var att det fanns en skytt, ( med en pinne ) ! jag skulle ha lagt lite mer tryck på stanna. Men ett mycket bra markeringsjobb, rätt in i rishögen, en liten sväng förbi kastaren, men jag la på pipan så han kom in. Linjetaget till samma plats är ju inget vi tränat på, två gånger tror jag vi gjort det, men vi kör ju linjetag. Han gick ut på kommandot, inte direkt på, men fick dummien i näsan och kom in. Duktig pallevante, som fixade allt bra! Fina ord av Peter, en oslippad diamant med bra jaktlust, som han gärna kunde ta med sig hem. det värmer som tusan, stolt som en tupp! Och vi fick en bra minnesbild med oss hem, ja inte knallningen då, men varför fokusera på det som var mindre bra, när det fanns så mkt fint! Sky fick vara passiv tills fikat som han fixade bra, sen fick han vila i bilen resten av dagen! En super trevlig dag, med ett bra upplägg, många bra tips och härligt sällskap!