Lite träning gör susen

det gör det verkligen, för allmänt känner jag mig som en bitter gammal kärring, hua och det går inte att få bort, har egentligen inte lust med något, bara boa in mig här hemma, och sitta framför tv:n och äta smågodis. Men hundarna måste aktiveras och att mina träningsvänner står ut med mig är ett under, eller så gör dom inte det och hör aldigt av sig mer efter de här gångerna som vi varit ute.
Idag var det ialla fall dags för lite fält ute i Gårdeby, grovplanering var gjord av oss, stadge, fotgående  i grupp innan vi skulle köra igång med en Walk up, det blev tre omgångar, tre hundar i det två första och två i den sista, två kastare i varje omgång, en som gick utmed kanten, där markeringen kunde hamna både i kanten mellan klövern och det höga torkade gräset, den andra kastaren gick helt fritt ute på klöverfältet. Blev både träning på helt öppen markeringsyta och lite mer referens mot eller i slänten till trädön. det lades även ut linjetag där hundarna hade varit så man kunde skicka tillbaka till känd plats. det var första stället, sen valde vi att ha en kastare bakom och en framför, för att träna på snabba vändningar, när purret kom och för att koncetrera hunden på kastet. Även här hade vi olika referens, en kastade i kanterna till öar och den andra rakt ut i klövern.
 
Oj vilken bra träning det blev både passivitet, stadga och markeringsjobb. Min lilleman, höll ihop väldigt bra, men visst kliar det i benen och man måste bara ta ett elller två språng till. Markeringsarbetet sköter han med MVG, och hur han får ihop det är svårt att förstå. men jobba kan han den lille skiten fast, hjärnan inte riktigt är i fas med resten av kroppen. Och visst var det en del tjafs med ingångarna men med lite hjälp, så blev det väldigt bra emellanåt, och jag märker att avlämningarna sitter så mycket bättre nu när vi jobbar på detta sättet. Jag är väldigt nöjd med dagens pass och vi kommer att jobba vidare och fokusera på att komma raka spåret in, innan vi tar tag i något annat.
sen var det dags för mig att ta tag i tygpåsarna när nästa gäng skulle ut. Lika roligt det och se sina vänners hundar jobba fint med både markeringar och linjetag, lättare att se de andras hundar när man kastar, för när man kör sin egen hund är man lite off på de andra, härliga hundar och förare som jobbar på så bra.
men uj vad trött man blir, nu var vi bara tvugna att ta en fika innan, det var dags för den avslutade Walk upen, och då var det Murtans tur, Mest markeringar, men även ett linjetag blev det, en riktigt glad storprins, som verkligen njöt av komma ut och jobba ute på fältet. Riktigt bra markeringsjobb och inte tveksam att ge sig ut, fast det var andra hundar med. Känns så himla skönt att få avsluta en härlig dag med min Murt som man verkligen vet var man har. Mina två gossar ger mig verkligen så mycket glädje och jag njuter varje sekund som vi är ute och tränar, visst ger dom mig gråa hårstrån, men vem gör väl inte det.
Tack tjejer för en som vanligt härlig dag med mycket bra träning, detta måste vi hinna med en gång till innan det blir försent.
Extra roligt var det att vi hade en lite glad Ester med oss, och vilken härlig valp, jag gillar henne verkligen! Och när man inte jobbar, då kommer man med på bild, någon fördel ska man väl ha, när man inte får vara med de stora på jobbet!
 
 
Nu blir det praliner i soffan, men med lite bättre humör!
 
#1 - - Siriosmilla:

Ta ett glas vin också så kommer humöret att bli på topp!

#2 - - lena, millie,ebba:

Ha ha ha RIKTIGA vänner hör ALLTID av sig igen !!!!
Jätteroligt idag !!! Lite nytt och annorlunda piggade upp både hundar och förare. :D (fast det brukar vi ju vara ganska duktiga på att få till)
Ja det är när man är kastare som man hinner se er andra för annars är man fullt upptagen med sin egen hund.
Ha en toppenkväll !! Kram

#3 - - Ancki, Frida och Agnes:

Fast vädret inte var det bästa idag så åkte jag hem med ett leende på läpparna. Det blev ett roligt och annorlunda upplägg idag med walk-upen !!! Och väldigt roligt att vara kastare och se dom andra hundarna !!!!
Annelie - Vi alla har våra bättre och sämre perioder i våra liv. Och jag tror att bara man nämner det för dom vänner man träffar så känns det som dom kanske förstår om man inte är på topp.... Jag har då inte haft en tanke på att inte höra av mig !!!!!! Kram

#4 - - Johanna, Majken & Ester :

Tack för idag! Det bästa var nog att köra Majken och Martin på slutet. Så enkelt det känns med våra äldre, man uppskattar dom verkligen när man har de yngre med sig... Jag vill gärna ha bilderna på lillan :) kram!