Känns bra

 
Lördag och som vanligt kommer vi ut i träningsmarkerna. Egentligen var det meningen att vi skulle vara i Gårdeby och på ett helt nytt ställe. men i sista stund fick vi veta att där skulle andra hålla till, små gröna män med gevärr. Nytt ställe, Drömgruvan, ny planering på plats, som blev väldigt bra till slut när vi lagt upp och alla hade fått säga sitt. Idag har jag tur, lena har hunnit blogga före mig, så är ni nyfikna på upplägget, då ska ni kolla in i hennes blogg!
Vi blev åtta hundar och fyra "tanter". Thinas tjejer fick inte vara med så mycket en i höglöp och en på väg in....Vi började med en prommis och sedan lite lydnad på "planen". Sen gjorde vi ett upplägg och körde i första omgången tre hundar och en kastare. Guld värt att vara lite fler ute, även idag var det fokus på stadgan, Theo blir lite med styrig när vi är fler ute. Och jag var väldigt osäker på om han skulle sitta kvar, men det gick toppen, vi blandade markeringar och linjetag, idag fick han leta lite innan han hittade markeringen, och jag tror att det blev bra för ingångarnas skull. Om det blir för lätt, blir det gärna lite svajigare ingång. Avlämingarna var väl inte dom bästa, men jag vet vad det beror på, jag oroar mig inte speciellt mycket för de sitter om jag fokuserar på dom, men allt har sin tid med min miniman.
 
 
Sen var det martins tur, han fick sällskap av Ebba, nu glömde han hjärnan vid bilen, jag fick banta upplägget en aning åt honom, men det som han fick att arbeta med gjorde han ialla fall, fast han hellre ville springa tillbaka till bilen så fort apporten var avlämnade. Men jag är nöjd i alla fall för han gjorde sitt jobb, nu tog det lite längre tid att hitta dummien p ga att han inte satte på näsan, men dom kom in. Och inte slog han av takten eller stack iväg fast han hellre ville vara lite längre bort.
 
 
Fikapaus i den underbara solen, det ska vara gött att leva! Och planering för nästa pass. jag valde att bara jobba med Theo, Martin fick vila sig i form, vill inte bråka med honom, nu när han är så glad när vi apporterar.
det blev en dubbel markering på traktorstigen, och en hörselmarkering över kullen.
Dubbelmarkeringen där vi vände om, är jag super nöjd med, fick med mig theo runt efter första gått, fick den andra, den fick han hämta. Vände tillbaka, och här har jag haft svårt att få iväg honom utan linjetags tecken, men nu verkar det ha fallit på plats med nya upplägget att man går på markeringskommando.
Vid hörselmarkeringen, utan synlig dummie, inget purr utan bara ljudet av en fallande dummie. Här är han väldigt het, svårt att sitta still, detta får vi träna mer på att kastaren inte syns, men jobbet gjorde han kanon, nu blev det lite styrigt när han skulle iväg, pg a omständighetr runt omkring, jag kände mig väldigt ofokuserad, fast han gjorde ett kanon jobb, då ville jag göra det en gång till, arbetet blev inte lika bra där inne, han fann dummien, släppte den, kollade något annat, men tog den igen och kom in, då fastnade han i en gren, tappade dummien, vände om och skulle hitta den igen, då kallade jag in. Och vi hämtade den tillsammans. Kanske jag inte skulle gjort om den när den första var så bra, men jag tycker ialla fall att det blev bra, jag såg att han fixar att ta upp arbetet igen, inte lämna "grejen" där ute för att man får annat för sig utan att någon säger till.
 
 
Är riktigt nöjd med dagens träning, saker och ting börjar falla på plats och varje sak har sin tid. Och med bra peppning och feedback från mina träningsvänner som är guld värt, så håller jag nog planen, och det är jag mest stolt över. Visst har vi mycket kvar, men det kommer och jag är så glad över att jag har en grabb som verkar att älska detta och att han fattar snabbt är ett stort plus, ibland tror jag nästan att jag drömmer och undrar om det verkligen ska bli lika bra nästa gång. Sen är jag väldigt glad över att martin är en trygg och lugn hund som jag kan lita på när vi tränar, ger en härlig balans för min hjärna, så båda mina guldiga prinsar ger mig så mycket där ute!
 
Som vädret var underbart fick faktiskt Nikon vara med lite, fotosugen till tusen, så här kommer faktiskt några på kompisarna idag!
 
 
Tack tjejer för en bra träning med mycket sol!
 
 
#1 - - Ancki, Frida, Agnes:

Vilken kanondag ni fick. Både med sol och underbara hundar i arbete. Hoppas kunna vara med er snart !!!

#2 - - Ann-Sofie:

Gud vad Theo har utvecklats o så duktig han blivit. Känns så skönt o hoppfullt att läsa om er utveckling. En vacker dag kommer vi också vara där....tror jag ;)
Kram på Er <3